Victoria și-al ei husar (Viktoria und ihr Husar)

London – A New Story
May 10, 2017
Bonjour, bonne nuit, Paris!
June 14, 2017

Victoria și-al ei husar (Viktoria und ihr Husar)

„Victoria și-al ei husar”, operetă în trei acte de Paul Abraham, pe un libret de Alfred Grünwald și Fritz Löhner-Beda, redă povestea de dragoste dintre frumoasa Victoria și husarul Koltay.
Subiectul operetei și idila celor doi ne poartă, rând pe rând, din peisajul însorit al Japoniei, în pitorescul St. Petersburg, ajungând apoi într-un orășel din Ungaria. Primul război mondial și anii ce i-au urmat pun dragostea lor la mari încercări.
Victoria, crezându-și iubitul mort în război, se căsătorește cu un distins diplomat american, pe numele său John Cunlight. Însă viața o readuce pe Victoria față în față cu Koltay, prima sa iubire…

Victoria, soția ambasadorului Cunlight –  Silvia Șohterus-Mărăscu 
Stefan Koltoy, căpitan de husari –  Andrei Pleșca
James Cunlight, ambasador american –  Ștefan Popov
O Lia San, logodnica lui Berry –  Daniela Bucșan
Berry Cunlight, fratele ambasadorului – Cătălin Petrescu
Riquette, camerista Victoriei – Gabriela Daha
Janczi, ordonanța lui Koltoy – Valentino Tiron

Un preot japonez – Orest Pîslariu-Ranghilof
Primarul din Doroszma –  Mihnea Lamatic
James, secretar al ambasadei – George Matei
Tokeramo Yagani, diplomat japonez –  Marius Meragiu
Un ofițer rus – Arnold Mack
Kamakuri O Miki San, valet japonez – Maria Baciu

Detalii spectacol

Conducerea muzicală: Tiberiu Oprea
Regia: Cătălin Voineag, după versiunea realizată de regizorul George Zaharescu
Asistent regie: Gladiola Nițulescu Lamatic
Decoruri: arh. Cătălin I. Arbore
Costume: Hristofenia Cazacu şi arh. Cătălin I. Arbore

Coregrafia: Mihaela Atanasiu
Coordonator balet: Traian Vlaș
Mișcare scenică: Andreea Toma
Maestru de cor: Gabriel Popescu
Dirijor cor: Aurel Muraru

Articole de presă


Teatrul Național de Operetă și Musical “Ion Dacian” ne-a oferit în sala Teatrului din Palatul Copiilor, o premieră mult așteptată de public “Victoria și-al ei husar” de Paul Abraham. Trebuie să recunoaștem, încă de la început, că există un public al operetei dornic să vadă spectacolele clasice ale acestui gen, să-și aplaude interpreții favoriți și să se bucure de arii, duete ori cuplete specifice stilului operetistic.

Întorcându-mă cu mulți ani în urmă, în 1975, la istoricul sediu al Operetei de pe Splai și apoi la Teatrul Național, am văzut această lucrare atât de cunoscută în regia maestrului George Zaharescu, având interpreți de marcă în rolurile principale: pe Cleopatra Melidoneanu cu Eugen Fânățeanu, Nicolae Țăranu (în ambasadorul Cunlight, în ambele distribuții), Vali Niculescu cu G. Hazgan (în cuplul Riquette – Ianczi), Mihaela Mijea și Eugen Savopol (O Lia San – Berry) în distribuția I și Valeria Rădulescu – Dorin Teodorescu (Victoria – Koltay), Daniela Diaconescu – George Niculescu (Riquette – Ianczi), Mireille Constantinescu – I. Dinu, în distribuția a II-a. La pupitrul orchestral s-a aflat Liviu Kavassi.

De această dată, Opereta ne propune un spectacol proaspăt, într-o variantă nouă.

Dr. Mihai-Alexandru Canciovici

Într-o sală nepotrivită pentru un spectacol muzical (Sala Mare de la Palatul Copiilor), care cere amplificare şi cu o fosă intrată mult sub scenă, colectivul Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian ne-a propus (duminică 23 aprilie), „prima pagină” din răsfoirea unui nou album de spectacole. Premiera cu Victoria şi-al ei husar de Paul Abraham. A făcut-o cu entuziasm, smerenie pentru un trecut glorios, dar, mai ales, cu ambiţie. Nota generală a întregii seri a fost strădania, dorinţa de a demonstra că şi la Operetă există artişti talentaţi şi harnici, care vor să-şi onoreze statutul, dacă sunt lăsaţi şi dacă au unde.

Chiar înainte de ridicarea cortinei se simţea emoţia momentului, fie la Managerul General Interimar Bianca Ionescu, atentă la toate detaliile serii, fie la spectatorii interesaţi de această revenire, fie la mulţi dintre membrii actuali ai colectivului prezenţi în public (Gladiola Niţulescu Lamatic, Alfredo Pascu) sau la câteva dintre fostele „stele” ale genului, venite să-şi aplaude colegii mai tineri (ex. Cleopatra Melidoneanu, Constanţa Câmpeanu, coregrafa Andreea Constantinescu, balerina Marina Hudac, ş.a.). Alături de toţi aceştia se aflau şi profesori de canto de la Universitatea de Muzică din Bucureşti: Maria Hurduc, Silvia Voinea, Cristina Soreanu, Ionel Voineag. Aşadar, lume bună, cunoscători într-ale muzicii.

Luminiţa Constantinescu

În partea a doua a acestei stagiuni, preocupările conducerii Teatrului Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian” s-au adaptat receptării condiţiei confruntărilor necesare pentru ca prestigiul acestei instituţii să depăşească pierderea altitudinii genului muzical teatral care fusese consacrat de succesele obţinute anterior.
Pentru mai multe detalii accesați link-ul de mai jos.
http://www.eazi.ro/exclusiv/opereta-si-domeniul-traditiei

Grigore Constantinescu